|
Sascha interjúja Sabinével
2019.06.24. 14:32
Ancient Spirit, 2005
Egy mindössze 32000 lakost számláló országból származik egy nagyon ígéretes zenekar, igazából ők a nemzet legismertebb bandája. Az Elisről beszélünk, akik még az előző albumukat is túl szárnyalták a Dark Clouds in a Perfect Sky lemezükkel. Az énekesnő, Sabine tisztázza ezt a fejlődést az interjúban...
Hello, Sabine, Sascha vagyok az Ancient Spirit Magtól, mi újság veletek ott Liechtensteinben? Mesélnél nekünk valamit kezdésként a zenekar történetéről, és a tagok megismerkedéséről?
A zenekar 2000-ben alakult Erben der Schöpfung néven. A kezdetekben csak három tagból álltunk (ének, billentyű és gitár). A debütáló Twilight ezzel a hangszereléssel lett felvéve. Hogy élőben is elő tudjuk adni a dalokat, ideiglenes tagokat kerestünk. Végül hatan lettünk. 2002-ben a billentyűs saját akaratából elhagyta a zenekart, szóval öten maradtunk (Sabine Dünser - ének, Pete Streit és Jürgen Broger - gitár, Tom Saxer - basszusgitár és Franky Koller - dob), és úgy döntöttünk, mind a nevünket, mind a zenei stílusunkat megváltoztatjuk. Így lett az Erben der Schöpfungból Elis, zeneileg pedig az electro-fókuszált stílustól a metal-fókuszált irány felé fordultunk. Majdnem egy évvel ezelőtt a dobosunk, Franky Koller távozott a zenekarból, azóta keressük a megfelelő dobost. Jelenleg egy ígéretes jelölttel próbálunk. Amint mindannyian határozott döntést hoztunk, közzétesszük a nevét a honlapunkon.
Vannak még metalzenekarok Liechtensteinből? Valószínűleg van némi bónuszotok, amiért ilyen egzotikusak vagytok, hehehe.
Liechtensteinnek igazából nagyon különböző zenei színtere van, számos zenekarral a különféle stílusokból, ahogy azt a Liechtenstein Blues Rock Association (www.flbr.li) honlapján láthatod. Legtöbbjük azonban csak helyileg ismert, annak ellenére, hogy magas színvonalú a zenéjük. Szerencsére vannak kivételek: a Black Sonic Prophets például előzenekara volt az olasz Exilia csapatnak az ausztriai turnéjukon, és a Lovechild csapat is kapott figyelmet a külföldi médiától. De ha tényleg bele akarsz kezdeni a dologba, akkor a külföldi országokra kell koncentrálnod, főleg Németországra, Ausztriára és Svájcra, amelyik nagyobb piacot kínál. Liechtenstein egyszerűen túl kicsi - 32000 lakossal.
Beszéljünk a Dark Clouds in a Perfect Sky című új albumotokról! Sajnos nem ismerem a debütáló God's Silence, Devil's Temptation lemezt, ezért kérlek meg most arra, hogy nevezz meg különbségeket/haladást a két album között. Mi a legnagyobb különbség a két anyag között?
A God's Silence, Devil's Temptation határozottan egy átvezető kapocs az electro-orientált Twilighttól a legutóbbi Dark Clouds in a Perfect Sky albumhoz. Már az elején tudtuk, hogy el akarunk mozdulni egy metalosabb irányba - persze a személyes zenei preferenciánk is motiváltak minket, főleg a férfi zenésztársaimat. De nem akartunk túl éles váltást. Én különösen boldog voltam, mert ez lehetőséget adott arra, hogy dolgozzak a saját énekstílusomon. Most már rátaláltam a lehetőségekre, hogyan tehetem a hangomat változatosabbá és erősebbé, így nem fullad bele a keményebb dalokba.A dalszerzésben is előrehaladást értünk el. A számok összetettebbek, tökéletesítettek, és különféle hangulatokat fejeznek ki jól. Emellett a vokál és a zene közötti együttműködés harmonikusabb, mint az Elis-debüt anyagon.
Eddig milyenek a reakciók a Dark Clouds in a Perfect Sky albumra?
Eddig nagyon jók a visszajelzések. Különösen a német dalok eredetiségét és az előző album óta elért fejlődést dicsérik.
Észrevettem, hogy a riffek hangzása sokkal agresszívabb és metalosabb, megkockáztatom, hogy még keményebbek is, mint a hasonló zenekaroknál, pl. Nightwish vagy Within Temptation. Gondolod, hogy ez a különböző hátteretek eredménye? Milyen bandák inspirálnak titeket leginkább?
Ez határozottan a srácok zenei hátterének az eredménye, mivel ők írják a legtöbb dalt. Ők mind "régi" metalfejek, akik különféle metalzenekarokban játszottak előtte, és a keményebb dolgokat preferálják, mint a Nevermore, In Flames, Savatage, Annihilator, Pantera, Soilwork és a Testament. Én személy szerint teljesen már zenei stílusokat hallgatok, és olyan előadókat szeretek, mint a Hooverphonic, Creed, Tori Amos, Björk, Anouk, Nightwish, Natalie Cole, Leaves' Eyes, Skin, Pink és még sok minden mást.
Be kell vallanom, jobban szeretem a német nyelvű dalaitokat, mint az angol szövegűeket, ami nálam nagy kivétel. Honnan jött, hogy mindkét nyelvet használjátok a számokban? Hogyan döntöd el, hogy egy dal német vagy angol szöveget kap?
Nem te vagy az egyetlen, ez vicces! Az, hogy mindkét nyelven írjunk dalokat, olyan döntés volt, amit már a kezdetekben meghoztunk. Ennek az az oka, hogy szerettünk volna a német színtérre is koncentrálni, illetve mert a német az anyanyelvünk (még ha nem is "felnémet", amit könnyen észrevehetsz a kiejtésemen). Ezért nekem könnyebb németül írni, habár csak egy nagyon-nagyon vékony vonal van a szemét és a kultusz között, ha német dalokról van szó. Amikor először hallom a számot és gondolkodom az énektémán, akkor döntöm el, hogy német vagy angol szövegű lesz-e. Vannak dalok, amik csak németül hangzanak jól, a többihez pedig csak az angol szöveg a megfelelő. A német jobban illik a színpadias, klasszikus hatású dalokhoz, angolul a hangom lágyabb és inkább popos hangzású.
Van ezeknek a "sötét felhőknek a tökéletes égen" konkrét jelentése? Ha igen, micsoda?
Igen. A cím a zenénk és a szövegeink szimbóluma, ez a szimbólum a borítónkon is megtalálható. Az égbolthoz szögezett pillangó nagyon jól illusztrálja a Dark Clouds in a Perfect Sky címet. A gyönyörű pillangó, ami a tökéletes szépséget és a szabadságot szimbolizálja, brutálisan át lett szúrva. Ez a kontraszt, és az állítás, hogy mindennek két oldala van, ez a fő témája az albumnak, amit a zenei megvalósításról is elmondhatsz.
Videót is forgattatok a Der Letzte Tag című dalhoz, ami jelenleg elég sikeres a VIVA csatornán. Észleltetek olyasmit, hogy a videó pozitív hatással volt a népszerűségetekre és az eladásokra, vagy inkább felesleges volt?
A videó nagyon fontos nekünk, mivel lehetővé tette, hogy eljussunk olyan emberekhez, akik nem vesznek ilyen témájú magazinokat, és másképp talán nem is ismertek volna meg minket. Sok pozitív visszajelzést kaptunk a klipre, és biztosan nagyszerű hatással van a népszerűségünkre és az eladásainkra.
Milyen volt az Atrocity-Leaves' Eyes-Battlelore turné? Siker volt számotokra? Azt hiszem, a Battlelore-ral utaztatok egy buszban, igaz?
A turné nagyon jól sikerült. Főleg, mert a zenekarok erős társasága nagyszerű volt. Az Atrocity és a Leaves' Eyes tagjait már ismertük a Mastersound Stúdióból, ezért nem vártunk semmilyen vitát. A finn Battlelore-ral, akiket azelőtt nem ismertünk, ez más volt. Ahogy mondtad, egy buszban utaztunk. Miután megtörtük a (tipikus finn?) gyanakvást az elején, nagyon jól megvoltunk, jobb nem is lehetett volna. Ez még nehezebbé tette az elválást a több mint két hét után, főleg mert nem tudtunk csatlakozni a turné másik feléhez novemberben, mivel nem maradt szabadságunk. Helyette meglátogattuk őket, amikor volt pár koncertjük Svájcban, és egy kicsit újra együtt lehettünk.
Az elmúlt két évben sikeres koncerteket adtatok olyan fesztiválokon is, mint a Summer Breeze, Metal Days, Wave Gotik Treffen és a Skeleton Bash. Melyiket szereted jobban: a fesztiválokat vagy a klubkoncerteket?
Mindkettőnek megvan a maga különleges bája. Amit a klubkoncertekben szeretek, az az, hogy mindegyik nagyon személyes, és közeli kapcsolatban lehetsz a rajongókkal, a show előtt és után egyaránt. Ez nagy fesztiválokon alapvetően nem lehetséges. De hatalmas fesztiválokon, nagy színpadon játszani egy csomó ember előtt leírhatatlan érzés, elérhetsz olyan emberekhez, akik nem ismertek előtte, és nem jöttek volna klubkoncertekre.
Mit gondolsz a kiadás-mániás zenekarokról, mint például a Nightwish vagy a Within Temptation, akik minden albumokhoz kiadnak három vagy négy kislemezt, amelyek még két-három verzióban is elérhetőek?
Szerintem kislemezeket megjelentetni oké, mindig is így volt. Mondjuk: az albumra fel nem kerülő dalok miatt érdemes megvenni őket, még ha maga az album meg is van már. Egy albumot két különböző verzióban megjelentetni szintén mondható normálisnak. Például a mi albumaink megjelentek limitált digipackben bónuszdallal, és normál verzióban is. De néhány banda azt az érzést kelti bennem, hogy eltúlozzák az egészet. Persze ez mindig az üzletről szól, de azért nem kellene ennyire nyilvánvalóvá tenni. De a legtöbb esetben erről a kiadók döntenek, és a zenekaroknak nincs túl sok beleszólása. Végül a rajongók eldönthetik, melyik CD-t veszik meg, és melyiket nem.
Mit gondolsz a CD árakkal és az MP3 letöltéssel kapcsolatos aktuális vitákról? Szerinted mi lehetne a legjobb megoldás?
Én személy szerint támogatom azokat a zenekarokat, akiknek szeretem a zenéjét, azzal, hogy megveszem a CD-jüket. Ezzel kifejezem az elismerésemet a zenei teljesítmény felé, és lehetővé teszem a zenekarnak, hogy folytassa a zenélést. Sajnos a pénznek csak egy minimális részét kapja meg direktben az előadó. Ahhoz, hogy a CDk versenyképesek legyenek a letöltéshez képest, az árakon biztosan csökkenteni kell. Ahhoz viszont valakinek le kell mondani a nyereségről, és persze ezt senki sem tudja megtenni. Ez egy bonyolult probléma, amire én még nem tudok ideális megoldást, már ha van egyáltalán ilyen.
Mire számíthatunk legközelebb? Talán egy újabb turnéra, vagy új videóra?
A közeljövőben lesz egy újabb turnénk, hogy kicsit jobban népszerűsítsük a jelenlegi albumunkat. Mindeközben lefoglal minket az új dalok írása, mivel azt tervezzük, hogy ősszel újra stúdióba vonulunk, hogy meg tudjuk jeleníteni a következő albumunkat egy évvel a Dark Clouds in a Perfect Sky után.
Bármi utolsó szó vagy üdvözlet?
Nagyon köszönjük az érdeklődéseteket és a támogatásotokat, talán találkozunk valamelyik közelgő koncertünkön. Az ezzel kapcsolatos hírek mindig ott lesznek a honlapunkon.
| |